Kolmantena talvena oli tehtävä raskas
päätös: jättääkö Yhdistyneet Arabiemiirikunnat vai Suomi. Oli tunne, että
jollen minä nyt lähde, en pääse täältä ikinä pois. Lomalta palatessa emiraatteihin
tuntui, että saavuin kotiin. Työyhteisö tuntui omalta. Yhteistyö koulun
sidosryhmien kanssa sujui vuosi vuodelta mutkattomammin. Mutta entä oma koulu
kotona? Miten monta vuotta minä olen reissussa "vielä yhden vuoden"?
Miten pitää yllä suomalainen ammattitaito? Miten äiti voi?
Jos koulutusvientitehtäviin lähtö oli hämmentävä kokemus,
oli paluupäätöksen teko ja irrottautuminen kouluyhteisöstä vielä
haasteellisempi. Viimeinen koulutusviennin oppitunti liittyy tähän eettiseen
pähkinään. Teenkö oikein, jos en jää vetämään hanketta loppuun? Kukaan ei ole
korvaamaton, mutta olen rehtorina luonut työyhteisön kanssa tietynlaisen
koulukulttuurin, joka vääjäämättä muuttuu, kun rehtori vaihtuu.
Työsopimuksellisesti toimin täysin korrektisti, mutta entä eettisesti.
Emiraattivaimot olivat eläneet siinä uskossa, että minulla on viiden vuoden
työsopimus. Monta kyyneltä vuodatettiin.
Siinä sumussa tuli pakattua auto ja osa huonekaluista
konttiin ja myytyä loput. Leimoja piti saada vähintään yhtä monta kuin maahan
saapuessakin samalla, kun valmistelin koulun seuraavaa lukuvuotta varten.
Lopullista opettajakunnan määrää en luonnollisesti voinut vielä kesällä tietää,
joten raakileena koulu oli jätettävä jatkajalleni. Tuttua hommaa edellisiltä
vuosilta.
Jätin haikeana jälkeeni "iloisen peruskoulun".
Jäähyväisiä juhlittiin asiaankuuluvalla lämmöllä. Elämä jatkuu Lapin
perukoilla, vaan usein ajatukset vaeltavat aavikolle.
Mitä koulutusviennistä jäi käteen? Mikä merkitys on
suomalaisella ruohonjuuritaso-koulutusviennillä? Jokaisen maan
koulutuspoliittinen historia luo puitteet koulutusjärjestelmän kehittymiselle.
Meillä ei ole tältä vaikuttamisen tasolta mahdollisuus tehdä suuria muutoksia
opetussuunnitelmaankaan. Meidän työkalumme ovat meidän oma asiantuntemuksemme
koulutusjärjestelmän rakentajina ja ylläpitäjinä, meidän pedagoginen
osaamisemme, meidän johtamiskulttuurimme, meidän kykymme arvostaa toista
kulttuuria ja sitä kuunnellen ja kunnioittaen tarjota muutosmahdollisuuksia
huomiselle.
Opettaja jättää ikimuistoiset jäljet
oppilaaseensa ja joissain tapauksissa hänen vanhempiinsakin. Jokainen lapsi on
tärkeä, mutta ehkä meidän tässä perspektiivissä tulee nostaa esille laajempi
konteksti. Koulutusviennin olisi suotavaa kohdentua sekä koulutettuihin että koulutettaviin
opettajiin. Mikäli meillä on tahtotila yhteiselle oppimiselle ja oppimisen
ohjauksen kokemuksille, mahdollisuudet koulutuksen kehittämiselle ovat
moninkertaiset.
Ymmärrykseni mukaisesti tässä on edettävä
rauhallisesti. Ensin on saatava luottamus toimivasta tavasta opettaa ja johtaa
koulua. Tämän jälkeen yhteisten opetuskäytänteiden jakaminen voi olla
hedelmällistä. Oma rehtorikokemukseni Arabiemiraateissa oli rikas, mielekäs ja
opettavainen. Olen kiitollinen työyhteisölleni saamastani tuesta, yhteistyöstä
ja ystävyydestä. Tämä koskee niin suomalais- kuin emiraattiopettajakuntaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kerro ajatuksesi!