Perheen merkitys on oleellisen suuri Arabiemiraateissa. Ketään ei jätetä
yksin. Al Ainista ei löydy kylttiä ”vanhainkoti”. Perheet asuvat perinteisesti
tukien isovanhempia ja suvun ei-naimisissa olevia jäseniä. Sukunimen mukaan
jokaisella on isä, isosiä, isoisoisä ja suku. Yhteisö elää tämän hierarkian
mukaisesti.
Länsimaissa luemme joskus
lehdestä, että vanhus löytyi kuolleena kerrostaloasunnostaan useita viikkoja kuolemansa
jälkeen. Miten näin voi tapahtua? Olemme siirtyneet Suomessa maatalousvaltiosta
teollisuusyhteiskunnan kautta tietoyhteiskunnaksi. Arabiemiraateissa on hypätty
teollisuusyhteiskunnan yli. Näin ollen vaikutelmaksi jää, että osa meidän
muistojemme kultaisesta lapsuudesta elää edelleen vahvasti Arabiemiraateissa.
Suurperheen merkitys on todellinen ja kunnioitettu arjessa. Islam uskon
mukaiset juhlapäivät korostavat suurperheiden mahdollisuuksia jatkaa
kulttuuriperinteitä. Nuoriso ei lähde nauttimaan ”juhannusta” keskenään, vaan
perheen merkitys on vahva.
Rukouskutsut, joihon arabialainen
aikakäsitys perustuu, tukevat perhekeskeistä elämää. On aikaa tavata ja jakaa
kuulumisia. Useimmat opettajistani kävivät tapaamassa äitiään joka päivä. Miten
on meidän laitamme?
Minut kutsuttiin useisiin
häihin. Kaikkiin en aikataulullisesti ehtinyt, mutta neljät onnelliset ja
mieleenpainuvat häät sain todistaa. Miesten ja naisten häät järjestetään
erillään. Mieshäävieraat eivät koskaan näe morsianta. Tosin he saavat nauttia
toistensa seurasta, tanssia keppitanssia ja ruokailla yhdessä. Naisena minä en luonnollisesti päässyt tähän
miehiseen juhlanpitoon, mutta vaimoihmisten kanssa olen ilotellut. Naisten
hääjuhlissa olen toki voinut ihastella miesten keppitanssia videoituina naisten
salin televisioscreeneille. Sen verran siis on minussakin tirkistelijän vikaa.
Naisten häät tavallisesti
alkoivat aikataulullisesti joustavasti klo 20 - 21 aikoihin naisten saapuessa
hääsaliin. Sisäänkäynnin varrella oli mahdollisuus tervehtiä suvun naisia ja
nauttia hajuvesistä. Sali oli katettu illastamista varten kauniine
kukkalaitoksineen. Keskellä salia on morsiamen kävelyestraadi valmiina, jolla
suvun nuorimmat naiset tanssivat kovaäänisistä tulevan musiikin mukaan.
Morsiusparin läheisimmissä vaimoihmisissä lapset mukaan lukien näkyy
hiussalonkien ja kosmetologien käsien jäljet. Palvelijat tuovat arabialaisen
keittiön ruokalajit vähän kerrassa pöytään ja ilta jatkuu. Noin kello 23 kuuluu
beduiininaisen kurkkuääni: morsian saapuu sisään. Tämän jälkeen ovesta saapuvat
valokuvaajat ja vihoviimein morsian - hitaasti kuvankauniina kuvaustekniikkaa kunnioittaen.
Noin puolen tunnin kuvausten jälkeen kuuluu toinen emiraattivaimon
kurkkuääni. Osa naisista verhoaa itseään lisää, osa lähtee. Sulhanen ja
morsiamen isä saapuvat. Kulku on yhtä hidasta kuin morsiammellakin. Sulhanen
suutelee morsianta otsalle. Valokuvausta. Yhteiselämä alkaa ja juhlat
päättyvät.
Suuri osa avioliitoista on
vanhempien järjestämiä, mutta morsiusparin hyväksymiä. Avioliittoon ei
pakoteta. Joissakin tapauksissa nuoripari on turvatusti seurustellut
vihkilupauksen jälkeen useamman kuukauden ennen häitä. Toisaalta pariskunta
saattaa olla tavannut vain joitakin kertoja ennen häitä jos sitäkään. Olen
ollut todistamassa häätilaisuutta, jossa aviopari näki toisensa ensimmäistä
kertaa vihkipuku päällä. Isoäidin kyyneleet jäivät mieleeni.
Ikävä kyllä noin 40
prosenttia näistä avioliitoista päätyy avioeroon. Tämä johdattaa ajatuksemme
avioerojen vaikutuksen monimuotoisuuteen ja jälleen kerran naisen oikeuksiin.
Kyllä. Naisella on oikeus hakea avioeroa. Tosin, jos perusteena on, että tyyppi
ei miellytä, uhkana on menettää lapsensa miehelleen.
Olen myös osallistunut
useisiin hautajaisiin. Menehtynyt henkilö on haudattava Arabiemiraateissa kolmen
päivän kuluessa. Tavallisesti hautaus tapahtuu heti ensimmäisenä päivänä, mutta
surutapahtuma jatkuu kolme päivää. Ketään ei jätetä yksin tässäkään tilanteessa
emiraattikulttuurissa. Kaikkien läheisten ja ystävien työt keskeytyvät
suruviestin kuultuaan. Merkityksellisintä on tukea menetyksen kokenutta
perhettä. Suvun naiset kokoontuvat naisten surutaloon istumaan. Tarjolla on
teetä, kahvia ja taateleita. Keskeistä on olla läsnä ja olla jättämättä
surijoita yksin.
Kolmen vuoden aikana kävin
niin lasten kuin vanhustenkin hautajaisissa. Rehtorina menin aina istumaan
vainajan läheisimmän surijan viereen. Joskus katselimme edesmenneen kuvia,
joskus keskustelimme eri kieliä, joskus vain itkimme. Ensimmäisillä kerroilla
koin epävarmuutta käyttäytymisen ja vaatetuksen osalta. Olenko oikein
pukeutunut kunnioittamaan surevia omaisia työvaatteissani? Opin, että kukkia ei
ole soveliasta surutaloon viedä. Sen sijaan osanotto surutalossa käynnillä on
merkityksellinen teko, jota ei voi paikata länsimaalaisittain adressin
lähettämisellä. Opin, että riittää, kun aidosti välität.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kerro ajatuksesi!