Kun aloitin työuraani opettajana 1980-luvulla, sain
luokkaani koulutarkastajan. Paljon on pitänyt vettä virrata Kemijoessa ennen
kuin koin sen jälleen. Arabiemiraateissa se tapahtui ja melkoisella volyymilla.
Me emme ole Suomessa tottuneet koulutarkastuksiin. Hyvä näin. Suomalainen
koulutusjärjestelmä perustuu luottamukseen. Opettajat ovat lunastaneet asemansa
hyvällä koulumenestyksellä.
Ennen kuin paheksumme vierasta koulukulttuuria, on
palautettava mieleen kohdemaan nuoruus. Abu Dhabi on läpikäymässä hurjan suurta
koulutuksen muutosprosessia. Opetussuunnitelman ja sen myötä arvioinnin muutos
ovat jatkuvassa käymistilassa. Koulutusvientitehtävissä on huomioitava, että et
ole ainoa asiantilan muuttaja. Et ole ensimmäinen sellainen, etkä viimeinen.
Sinulla on mahdollisuus vaikuttaa, mutta taiten.
Abu Dhabi on palkannut erityisesti viimeisen kymmenen vuoden
ajan opetusalan ammattilaisia englanninkielisistä länsimaista. Näiden
asiantuntijoiden työpanos paikallisessa opetushallituksessa on merkittävä ja
aito. Tätä seuraa luonnollisesti kyseisten maiden opetuskäytänteiden kopiointi.
Nämä käytänteet ovat välttämättömiä emiraattien koulutusjärjestelmän tämän
hetkisessä kehitysvaiheessa. Koulutusviennin näkökulmasta on kuitenkin
todettava, että suomalaisen ja esimerkiksi englantilaisen
arviointikäytetänteiden tarttumapinta osoittautui rajalliseksi.
Abu Dhabin emiraatissa kouluja kehitetään vahvalla tahdolla
ja tuella. Nuoren opetuskulttuurin myötä koulujen opetuksellista tasoa pyritään
tukemaan koulutarkastusten avulla, jolloin koulujen voi olettaa saavan
ohjauksellista tukea tarvitsemansa kehityksen mukaisesti. Menetelmä on perin
outo meille suomalaisille, mutta opettavainen kokemus.
Rinnastan oppilasarvioinnin koulun arviointiin. Mielestäni
molempien perustarkoitus ja eettinen merkitys on yhtenevä. Molemmat perustuvat
Suomessa luottamukseen. Kumpaakaan ei tulkita samoin useimmissa muissa maissa.
Abu Dhabin koulut saavat irtiqa-tarkastajat vieraakseen
säännöllisesti. Vierailujen ajallinen tiheys on riippuvainen koulun
menestyksestä toteutuneessa tarkastuksessa. Koulutarkastukseen osallistuvat kaikki
oppilaista huoltajiin. Tarkastusta pelkäävät kaikki rehtorista opettajiin.
Koulutarkastukseen valmistaudutaan viikko- jopa kuukausitolkulla. Koulun on
tarjottava selkeät prosessikuvaukset ja evidenssikansiot, joiden perusteella
oppitunteja, siirtymätilanteita, haastatteluja ja yleisobservointeja vahvistava
näkemys koulun menestys- ja haavoittuvuustekijöistä muodostuu. Onnistuneena
tämä prosessi antaa lisäresursseja, -autonomiaa ja aikaa seuraavaan
koulututarkastukseen. Pahimmassa tapauksessa on edessä pikainen
uusintatarkastus ja mahdollinen koulun sulkeminen.
Merkittävää on, että aina sain kokea vahvaa tukea
paikallisen opetushallituksen pääjohtajalta, Dr. Mugheerilta. Vaikeimpinakin
hetkinä kolmivuotisen emiraattirehtoriurani aikana pystyin luottamaan pääjohtajan
kannustukseen. Tällä oli merkittävän voimaannuttava vaikutus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kerro ajatuksesi!