Dyynejä loputtomiin

Dyynejä loputtomiin

sunnuntai 25. toukokuuta 2014

'Irtiqa' - paremmaksi tuleminen


Kun aloitin työuraani opettajana 1980-luvulla, sain luokkaani koulutarkastajan. Paljon on pitänyt vettä virrata Kemijoessa ennen kuin koin sen jälleen. Arabiemiraateissa se tapahtui ja melkoisella volyymilla. Me emme ole Suomessa tottuneet koulutarkastuksiin. Hyvä näin. Suomalainen koulutusjärjestelmä perustuu luottamukseen. Opettajat ovat lunastaneet asemansa hyvällä koulumenestyksellä.

Ennen kuin paheksumme vierasta koulukulttuuria, on palautettava mieleen kohdemaan nuoruus. Abu Dhabi on läpikäymässä hurjan suurta koulutuksen muutosprosessia. Opetussuunnitelman ja sen myötä arvioinnin muutos ovat jatkuvassa käymistilassa. Koulutusvientitehtävissä on huomioitava, että et ole ainoa asiantilan muuttaja. Et ole ensimmäinen sellainen, etkä viimeinen. Sinulla on mahdollisuus vaikuttaa, mutta taiten.


Abu Dhabi on palkannut erityisesti viimeisen kymmenen vuoden ajan opetusalan ammattilaisia englanninkielisistä länsimaista. Näiden asiantuntijoiden työpanos paikallisessa opetushallituksessa on merkittävä ja aito. Tätä seuraa luonnollisesti kyseisten maiden opetuskäytänteiden kopiointi. Nämä käytänteet ovat välttämättömiä emiraattien koulutusjärjestelmän tämän hetkisessä kehitysvaiheessa. Koulutusviennin näkökulmasta on kuitenkin todettava, että suomalaisen ja esimerkiksi englantilaisen arviointikäytetänteiden tarttumapinta osoittautui rajalliseksi.

Abu Dhabin emiraatissa kouluja kehitetään vahvalla tahdolla ja tuella. Nuoren opetuskulttuurin myötä koulujen opetuksellista tasoa pyritään tukemaan koulutarkastusten avulla, jolloin koulujen voi olettaa saavan ohjauksellista tukea tarvitsemansa kehityksen mukaisesti. Menetelmä on perin outo meille suomalaisille, mutta opettavainen kokemus.
 
 

Rinnastan oppilasarvioinnin koulun arviointiin. Mielestäni molempien perustarkoitus ja eettinen merkitys on yhtenevä. Molemmat perustuvat Suomessa luottamukseen. Kumpaakaan ei tulkita samoin useimmissa muissa maissa.

Abu Dhabin koulut saavat irtiqa-tarkastajat vieraakseen säännöllisesti. Vierailujen ajallinen tiheys on riippuvainen koulun menestyksestä toteutuneessa tarkastuksessa. Koulutarkastukseen osallistuvat kaikki oppilaista huoltajiin. Tarkastusta pelkäävät kaikki rehtorista opettajiin. Koulutarkastukseen valmistaudutaan viikko- jopa kuukausitolkulla. Koulun on tarjottava selkeät prosessikuvaukset ja evidenssikansiot, joiden perusteella oppitunteja, siirtymätilanteita, haastatteluja ja yleisobservointeja vahvistava näkemys koulun menestys- ja haavoittuvuustekijöistä muodostuu. Onnistuneena tämä prosessi antaa lisäresursseja, -autonomiaa ja aikaa seuraavaan koulututarkastukseen. Pahimmassa tapauksessa on edessä pikainen uusintatarkastus ja mahdollinen koulun sulkeminen.


Merkittävää on, että aina sain kokea vahvaa tukea paikallisen opetushallituksen pääjohtajalta, Dr. Mugheerilta. Vaikeimpinakin hetkinä kolmivuotisen emiraattirehtoriurani aikana pystyin luottamaan pääjohtajan kannustukseen. Tällä oli merkittävän voimaannuttava vaikutus.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kerro ajatuksesi!